فرصت ها و چالش های بازاریابی شبکه ای در صنعت بیمه

این روزها تب شبکه سازی در صنعت بیمه بالاگرفته و همه شرکت ها قصد ساختن شبکه های پویا و آموزش محور را دارند. این روش فروش که از گذشته تحت عنوان شرکت های هرمی سر و صدای عجیبی در جامعهی ما برپا کرد که باعث تابوی بزرگی شد که همه مدیران و مسئولین و البته اکثر قریب به اتفاق جامعه از اسم آن هم پرهیز می کردند و هرگونه حرکتی که شباهتی به شرکت های هرمی داشت، مترادف بود با کلاهبرداری و با مخالفت های شدیدی روبرو می شد.

رویا بهرامی

مشاور ارشد بیمه کارآفرین

به هر حال رفته رفته با صدور مجوز هایی برای فروش کالا برای شرکت های وطنی مثل بیز، بادران، نیوشا و غیره که الان تعداد این شرکت های مورد حمایت به ۳۵ شرکت رسیده، کمی از بار این فشار را کم کرد. این گذار پرمخاطره، از کلاهبرداری تا بهترین و شرافتمندانه ترین شغل دنیا فراز و فرودهای زیادی داشته ولی نقش اطلاع رسانی و آشنایی با حرفه ای جدید و پویا در هزاره سوم را مدیون مترجم اندیشمند جناب آقای نیما عربشاهی هستیم که با ترجمه کتاب های روز و البته موثری توانست مسیر حرکت این حرفه را در کشور ما عوض کند. از همه کسانی که به شبکه سازی علاقه دارند درخواست می کنم فیلم جادوی کار پاره وقت را ملاحظه فرمایند البته کتابی هم به همین اسم نوشته جیم.ری هم هست که بنده اثر نافذتر و ساده تر از فیلمی که جناب عربشاهی ترجمه کرده اند را هنوز ندیده ام. به هر حال هیچ خورشیدی پشت هیچ ابری تا ابد پنهان نخواهد ماند و این بهترین روش عرضه و فروش انواع کالا و خدمات است که مسیر خود را به سمت پویایی هر روز بهتر از دیروز پیدا کرده و می کند و از طرفی شکسته شدن تابوی شبکه سازی را مدیون مدیران فرهیخته پاسارگاد هستیم که با جذب نیروهای جدید در قالب آیین نامه های بیمه مرکزی اقدام به تولید ادبیاتی جدید کردند و این تعاریف منجر به چند سطحی شدن کارمزدهای بیمه نامه ها شد که البته جای نقد بسیار دارد ولی شکسته شدن تابوی شبکه سازی و پرداخت کارمزد به لایه های پایین تر رسما، بقیه شرکت ها را ترغیب کرد که چشم بسته به این روش هجوم آورند که البته این هم موهبتی است. شرکت هایی که تا دیروز نمایندگان شبکه ساز خود را تعلیق و تهدید می کردند، امروز به دنبال گسترش این شبکه ها هستند ولی بهتر است کمی دقیق تر به این موضوع نگاه کنیم و ببینیم که آیا این روش پویایی لازم را دارد؟ و می تواند شغل مناسبی برای جوانان پر امید و آرزو باشد؟ و آیا این فراز و فرودها در  بیست سال گذشته دستاوردی هم داشته است؟

به هرحال چرخ ساخته شده و ما باید برای استفاده کردن از آن آموزش ببینیم نه این که دوباره به شیوه ای غیر متعارف چرخ را بسازیم. شبکه سازی در کشور ما خیلی بد شروع شد و خیلی بدتر جلو رفت ولی به هر حال از یک جا باید به نقدهای گذشته و حال توجه کنیم و بپذیریم که اگر در اثر کمی  تجربه و آموزش دچار خطا شدیم، می توانیم به آموزش های روز دنیا مراجعه کنیم و بهتر عمل کنیم. مسلما کسی که در اثر سانحه رانندگی متضرر می شود هیچوقت حکم به ممنوعیت رانندگی برای خودش و دیگران را صادر نمی کند. این مثال نقضی بود از گذشته ی پر مخاطره ی این روش فروش. اما خداروشکر حداقل در صنعت بیمه این روش رو به رشد و پویایی است و همهی شرکت های بیمه به آن نظر ویژه ای دارند. شبکه سازی در صنعت بیمه با محوریت آموزش می تواند فرهیختگانی را پرورش دهد که معادلات بازار مخصوصا در بیمه های زندگی را عوض کند. دو شبکه ساز بزرگ دنیا به نام های پریمریکا و VFS شبکه های پویا و آموزش محوری دارند که شرکت ما توفیق بومی سازی این کورس های آموزشی را داشته و امیدواریم در نیمهی دوم سال به حکم آمار، پرتفوی خیره کننده ای را به صنعت بیمه نشان دهیم و از همهی مدیران و فرهیختگان صنعت بیمه نیز تقاضای یاری و مساعدت داریم تا بهتر از گذشته بتوانیم ارزشمندترین محصول بیمه ای کشورمان را به آسیب پذیرترین اقشار جامعه برسانیم.

حاصل هشت سال شبکه سازی در صنعت بیمه برای ما خلق پرتفوی عالی و تکامل پلنی است که شامل کورس های آموزش قدم به قدم شده است.

  • قدم اول :کارشناس و تجربه ۵ جلسه آموزشی عالی
  • قدم دوم: کارشناس فعال و گذراندن همان دوره ی قبلی با افراد جدید 
  • قدم سوم: مشاور با سی ساعت آموزش جدید الگوبرداری شده از ۲ شبکه ساز بزرگ بیمه ای دنیا
  • قدم چهارم: سرپرست با شرکت در کلاس های MBA  بیمه ای زیر نظر موسسه بهار
  • قدم پنجم: مدیر با شرکت در کورس آموزشی DBA بیمه ای موسسه بهار

و البته پلنی بسیار عالی و شدنی و آسان که باعث ارتقاء درآمدی و آموزشی افراد فعال می شود که گواه پویایی آن است. 

به امید محقق شدن شعار هر ایرانی یک پک زندگی.

موفق باشید.