استفاده از هرم انسانی

  •  فروش سنتی بیمه

آمارهای ارائه خدمات بیمه نشان‌دهنده این واقعیت است که روند رشد فروش سنتی با توجه به پتانسیل‌های این صنعت و نیازهای مردم بسیار کند بوده و از طرفی نداشتن یک سیستم آموزشی یکپارچه باعث گردیده تا سبدهای ارائه شده کاملا مطابق با نیازهای مشتری نباشند و این خلأ از آنجا نشأت می‌گیرد که فروشندگان سبدهای بیمه‌ای، خود اعتقادی به آنچه می‌فروشند ندارند و در فضای کاملا محدود به رقابتی ناسالم می‌پردزاند. (البته در این میان بزرگ مردانی هم هستند که خالصانه خود را وقف این صنعت کرده‌اند که دوام این صنعت تا به امروز هم مدیون تلاش‌های این عزیزان است).

اکبر نادعلی پور

مشاور ارشد بیمه کارآفرین

از طرفی ارائه سبدهای بیمه‌ای نیازمند داشتن دانش بیمه‌ای بالاست که نمایندگان اندکی دارای چنین سواد بیمه‌ای هستند. شرکت‌های بیمه‌گر هم نقش مؤثری در این چالش به وجود آمده دارند. عدم تمرکز بر آموزش و حمایت نمایندگان، حمایت‌های سلیقه‌ای و مهمتر از همه عدم استفاده از روش‌های نوین فروش و استانداردهای روز دنیا، عمده دلایل این چالش به وجود آمده می‌باشند. خلاصه کلام روش سنتی، مشتری‌محور نبوده و منافع ارائه‌دهنگان خدمات، بیشتر مدنظر است و منافع مشتری در درجه اهمیتی کمتری قرار دارد.

  • موج چهارمِ انقلاب (با خرید یک بیمه عمر هفتاد سبد بیمه‌ای رایگان دریافت کنید!)

در سال‌های آینده شاهد نوآوری‌هایی در علوم و فنون مختلف خواهیم بود که امروزه غیرقابل باور و بیشتر شبیه معجزه  است دقیقا مشابه جمله بالا امکان ارائه هفتاد سبد بیمه‌ای رایگان با خرید یک بیمه عمر، غیرممکن است اما این احتمال وجود دارد که ریسک سبدهای بیمه‌ای به صفر برسد، هزینه‌ها به نحو چشمگیری کاهش پیدا خواهند کرد و زنجیره ارائه محصولات موثرتر خواهد بود. ارائه خدمات روزبه‌روز ساده‌تر خواهد شد و از طریق فن‌آوری و دنیای دیجیتال به سادگی امکان‌پذیر می‌گردد. کماکان امروز هم شاهد آن هستیم که از طریق موبایل می‌توان نزدیک‌ترین تاکسی را فراخواند، بلیط پرواز رزرو کرد و انواع کالاها را سفارش داد. اما سوال اینجاست، موج چهارمِ انقلاب یک فرصت است یا خطر؟

بعضی از اقتصاددانان معتقدند این تحولات می‌تواند سبب ایجاد نابرابری بین نیروی انسانی و فن‌آوری شود در موج چهارمِ انقلاب که در پیش‌رو داریم، نیروی کار به دو دسته تقسیم می‌شود.

  1. نیروی متخصص (دارای فرصت‌های شغلی و تعداد اندک)
  2. نیروی کم‌تخصص یا بدون تخصص (بدون فرصت کاری و بدون درآمد و یا با حداقل درآمد و قشر کثیر جامعه) حد وسط ندارد. به‌زودی شاهد بیکاری قشر کثیری از جامعه بدون داشتن تخصص بالا خواهیم بود تکلیف چیست؟ 
  • استفاده از اهرم انسانی شبکه‌سازی

بازاریابی شبکه‌ای به دلیل استفاده از اهرم انسانی تنها راه‌حل موجود برای ایجاد اشتغال برای اقشار بدون تخصص و یا کم‌تخصص می‌باشد که از طریق آموزش‌های اصولی و کارمزدی در یک پرسه سه تا پنج‌ساله افراد معمولا هم می‌توانند به مهارت‌هایی در سطح بالا دست پیدا کنند. 

در بازاریابی شبکه‌ای روند روبه‌رشد درآمدی و همچنین شرایط یکسان برای تمام افراد درون سازمانی باعث ایجاد انگیزه و فعالیت افراد خواهد شد و نه‌تنها از فضای رقابتی ناسالم خبری نیست، بلکه افراد، منافع خود را در رشد مجموعه می‌بینند. نکته مهم و تفاوت اصلی با فروش سنتیِ خدمات بیمه‌ای در اینجاست که مشتریان صنعت بیمه به دلیل آموزش و آگاهی تبدیل به فروشندگان بیمه خواهند شد. کسانی که ضرورت بیمه را حس کرده‌اند و کاملا به آن اعتقاد دارند حال اگر بازار هدف آنها اقوام و دوستان و نزدیکان آنها باشد در ارائه سبدهای سالم وسواس بیشتری به خرج داده و از هر گونه آموزش و آگاهی استقبال خواهند کرد. یکی دیگر از دلایلی که می‌توان به آن اشاره کرد، ‌امکان ورود همه آحاد جامعه با هر شرایطی به این حرفه بی‌نظیر است.